Hinnoittelu yrityksen tukena
Honkanen, Anne (2024)
Honkanen, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237318
Tiivistelmä
Hinnoittelu on yksi tärkein tekijä yrityksen menestyksessä. Hinnoiteltavia tuotteita on yrityksillä erilaisia. On palvelutuotteita, tuotteita joita yritys valmistaa ja tuotteita joita yritys hankkii muualta ja myy sellaisenaan eteenpäin.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi hinnoittelun erilaisia periaatteita ja tapoja hinnoitella tuotteita. Tutkimusosiossa perehdytään Yritys X:n yhden tuoteryhmän hinnoitteluun. Yritys X hankkii ulkomailta tuotteita ja myy niitä Suomessa. Tutkimusosiossa perehdyttiin Yritys X:n nykyiseen hinnoittelumalliin ja mietittiin siihen uudistusta. Tutkimuksen aikana käytiin läpi Yritys X:n vuosine 2020-2022 maahantuotujen tuotteiden kuljetuskustannukset, haastateltiin yrityksen Business Controlleria ja ostajia ja heidän näkemyksiään tuotteiden hinnoitteluun.
Tutkimusosion tarkoituksena oli uudistaa Yritys X:n hinnoittelukalkyylia ja tehdä siitä läpinäkyvämpi ja dynaamisempi.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi hinnoittelun erilaisia periaatteita ja tapoja hinnoitella tuotteita. Tutkimusosiossa perehdytään Yritys X:n yhden tuoteryhmän hinnoitteluun. Yritys X hankkii ulkomailta tuotteita ja myy niitä Suomessa. Tutkimusosiossa perehdyttiin Yritys X:n nykyiseen hinnoittelumalliin ja mietittiin siihen uudistusta. Tutkimuksen aikana käytiin läpi Yritys X:n vuosine 2020-2022 maahantuotujen tuotteiden kuljetuskustannukset, haastateltiin yrityksen Business Controlleria ja ostajia ja heidän näkemyksiään tuotteiden hinnoitteluun.
Tutkimusosion tarkoituksena oli uudistaa Yritys X:n hinnoittelukalkyylia ja tehdä siitä läpinäkyvämpi ja dynaamisempi.