Asiakastyytyväisyys Päihdepalvelusäätiön hoitajan vastaanotolla
Saarinen, Christa; Pasi, Meiju (2024)
Saarinen, Christa
Pasi, Meiju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257799
Tiivistelmä
Alkoholiongelma on yksi suomalaisen yhteiskunnan merkittävimmistä uhkista terveydelle, lisäksi huumausainekokeilut ovat Suomessa yleistyneet yhdeksänkymmentäluvun alun jälkeen, samalla kun väestön asenteet huumeita kohtaan ovat muuttuneet hyväksyvämpään suuntaan. Päihteiden käytöllä on negatiivisia vaikutuksia yksilön terveyteen ja psykososiaaliseen hyvinvointiin. Moniammatillinen ja oikea-aikainen päihdehoito on avainasemassa vähentämässä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia haittoja sekä parantamassa päihderiippuvuuden kanssa kamppailevien elämänlaatua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Päihdepalvelusäätiön hoitajanvastaanottotoimintaan suunnattu asiakastyytyväisyyskysely. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka moni Päihdepalvelusäätiön hoitajan vastaanoton asiakas oli tyytyväinen saamaansa hoitoon, sekä kuinka moni koki vastaanoton tukeneen hoitoon sitoutumista ja hoidon jatkuvuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin kysely-lomakkeilla, lomake pyrittiin muotoilemaan niin, että saatu aineisto olisi helppo analysoida ja saatu informaatio vastaisi työn tilaajan tarpeita. Lomakkeen suunnittelussa huomioitiin myös aikaisempi tutkimustieto tyytyväisyyteen ja hoitoon sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat hoitajan vastaanotolla asioivat uudet asiakkaat, sekä valvottua Antabus-lääkehoitoa saavat asiakkaat. Vastaanotolla asioi pääsääntöisesti alkoholiriippuvaisia ja lisäksi jonkin verran huumausaine- tai lääkeriippuvaisia ja päihderiippuvaisten läheisiä. Paperinen kyselylomake annettiin jakoon vastaanottoja pitäville hoitajille, jotka antoivat lomakkeen täytettäväksi asiakkaalle aina vastaanoton päät-teeksi. Täytettyjä lomakkeita palautui yhdeksäntoista. Otanta on riittävä analysoitavaksi ja hyödynnettäväksi paikallisesti yksikössä, jossa kysely toteutettiin. Otanta on kuitenkin siinä määrin vähäinen ja kyselyloma-ke kohdennettu, että tuloksia ei voida luotettavasti yleistää.
Opinnäytetyötä tehtäessä havaittiin, että kotimaisia tutkimuksia päihderiippuvaisten kokemasta tyytyväisyydestä saamaansa hoitoon ja hoitoon sitoutumisesta on hyvin vähän. Jatkotutkimukset päihderiippuvaisten tyytyväisyydestä saamaansa hoitoon ja hoitoon sitoutumisesta Suomessa olisivat hyödyllisiä, jotta hoitoa voitaisiin kehittää valtakunnallisesti. Alcohol abuse is one of the most significant threats to health in the Finnish society. In addition, drug experiments have become more common in Finland since early 1990s’, while attitudes towards drugs have become more accepting. Substance abuse has negative effects on individual health and psychosocial wellbeing. Interdisciplinary substance abuse treatment at the right time plays a key role in reducing individual and societal harm as well as improving the quality of life of those struggling with substance addiction.
The purpose of the thesis was to create a patient satisfaction survey aimed at the Päihdepalvelusäätiö nurse’s appointment practices. The aim of the research was to find out how many of the patients were satisfied with the nurse’s appointment practices at Päihdepalvelusäätiö, as well as how many of the patients felt the appointment improved their treatment adherence and continuity of treatment.
The research was carried out as a quantitative study. The research material was collected using a questionnaire, that was designed to obtain easily analysable material, that would meet the needs of the client. In the design of the questionnaire form, previous research on factors affecting satisfaction and treatment adherence was also taken into consideration.
The target group of the study was new patients coming to a nurse’s appointment for assessment, as well as patients receiving supervised Antabuse treatment. Those patients mainly consist of alcoholics and to some extent drug addicts as well as relatives of substance abusers. The questionnaire was distributed to nurses in charge of appointments, who then gave out the forms to patients to be answered after the appointment. Nineteen completed forms were returned. The sample is sufficient to be analysed and used locally in the unit the survey was carried out. However, the sample size is too small and targeted to be reliably generalized.
While working on the thesis, it was discovered that there are very few domestic studies regarding patient satisfaction of substance abusers and their treatment adherence. Further studies on the patient satisfaction of substance abusers and their treatment adherence in Finland would be useful so that treatment practices could be improved nationwide.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Päihdepalvelusäätiön hoitajanvastaanottotoimintaan suunnattu asiakastyytyväisyyskysely. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka moni Päihdepalvelusäätiön hoitajan vastaanoton asiakas oli tyytyväinen saamaansa hoitoon, sekä kuinka moni koki vastaanoton tukeneen hoitoon sitoutumista ja hoidon jatkuvuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin kysely-lomakkeilla, lomake pyrittiin muotoilemaan niin, että saatu aineisto olisi helppo analysoida ja saatu informaatio vastaisi työn tilaajan tarpeita. Lomakkeen suunnittelussa huomioitiin myös aikaisempi tutkimustieto tyytyväisyyteen ja hoitoon sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat hoitajan vastaanotolla asioivat uudet asiakkaat, sekä valvottua Antabus-lääkehoitoa saavat asiakkaat. Vastaanotolla asioi pääsääntöisesti alkoholiriippuvaisia ja lisäksi jonkin verran huumausaine- tai lääkeriippuvaisia ja päihderiippuvaisten läheisiä. Paperinen kyselylomake annettiin jakoon vastaanottoja pitäville hoitajille, jotka antoivat lomakkeen täytettäväksi asiakkaalle aina vastaanoton päät-teeksi. Täytettyjä lomakkeita palautui yhdeksäntoista. Otanta on riittävä analysoitavaksi ja hyödynnettäväksi paikallisesti yksikössä, jossa kysely toteutettiin. Otanta on kuitenkin siinä määrin vähäinen ja kyselyloma-ke kohdennettu, että tuloksia ei voida luotettavasti yleistää.
Opinnäytetyötä tehtäessä havaittiin, että kotimaisia tutkimuksia päihderiippuvaisten kokemasta tyytyväisyydestä saamaansa hoitoon ja hoitoon sitoutumisesta on hyvin vähän. Jatkotutkimukset päihderiippuvaisten tyytyväisyydestä saamaansa hoitoon ja hoitoon sitoutumisesta Suomessa olisivat hyödyllisiä, jotta hoitoa voitaisiin kehittää valtakunnallisesti.
The purpose of the thesis was to create a patient satisfaction survey aimed at the Päihdepalvelusäätiö nurse’s appointment practices. The aim of the research was to find out how many of the patients were satisfied with the nurse’s appointment practices at Päihdepalvelusäätiö, as well as how many of the patients felt the appointment improved their treatment adherence and continuity of treatment.
The research was carried out as a quantitative study. The research material was collected using a questionnaire, that was designed to obtain easily analysable material, that would meet the needs of the client. In the design of the questionnaire form, previous research on factors affecting satisfaction and treatment adherence was also taken into consideration.
The target group of the study was new patients coming to a nurse’s appointment for assessment, as well as patients receiving supervised Antabuse treatment. Those patients mainly consist of alcoholics and to some extent drug addicts as well as relatives of substance abusers. The questionnaire was distributed to nurses in charge of appointments, who then gave out the forms to patients to be answered after the appointment. Nineteen completed forms were returned. The sample is sufficient to be analysed and used locally in the unit the survey was carried out. However, the sample size is too small and targeted to be reliably generalized.
While working on the thesis, it was discovered that there are very few domestic studies regarding patient satisfaction of substance abusers and their treatment adherence. Further studies on the patient satisfaction of substance abusers and their treatment adherence in Finland would be useful so that treatment practices could be improved nationwide.