VR-Sovellus Unreal Engine 5:llä
Sipiläinen, Jesse (2024)
Sipiläinen, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278076
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön VR-sovellus luotiin Unreal Engine 5.1 -pelimoottorilla. Tässä dokumentissa käydään läpi asetukset, ohjelmat ja liitännäiset, joita käytettiin sovelluksen onnistuneeseen tekemiseen, kääntämiseen ja siirtämiseen Oculus (Meta) Quest 2 -laseille. Pääpaino kuitenkin on itse sovellus ja sen toiminta sekä esitys käytetyistä Unreal Engine 5.1 -ominaisuuksista sovelluksessa.
Yritykseltä, johon tämä sovellus liittyi, on lupa käyttää kuvia opinnäytetyössä sekä näyttää sovellus ohjaajille ja opettajille, jotka ovat mukana arvioinnissa. Liitteenä työhön sisältyy myös manuaali, jota seuraamalla on mahdollista luoda samankaltainen sovellus tai muokata alkuperäistä sovellusta. Liite on salassa pidettävä, joten sitä ei jaeta opinnäytetyön mukana, vaan se on toiminut tukena opinnäytetyötä tehdessä.
Unreal Engine 5.1 oli loistava työkalu virtuaalisen ympäristön rakentamiseen ja testaamiseen. Laitevaatimukset sovelluksen tehokkaalle käytölle ovat melko vaativat, mutta henkilökohtainen tietokone, jolla sovellus kehitettiin, toimi tarpeeksi tehokkaasti sujuvaan ohjelman rakentamiseen. Sovelluksessa on kaikki vaaditut ominaisuudet sekä joitain lisättyjä ominaisuuksia, jotka ovat enemmänkin testivaiheessa kuin valmiita. Silti sovelluksen lopullinen kunto miellytti työn antajaa ja sen katsottiin täyttävän tehtävälle asetetut kriteerit.
Sovelluksessa käytettyihin ratkaisuihin vaikuttaa myös äärimmäisen tiukka aikataulu demovaiheen jälkeen. Jotkin ratkaisut tehtiin puhtaasti ajan säästämiseksi tai käyttäen valmiiksi tiedettyjä käytäntöjä uusien etsimisen sijaan. Laitteiden mallien optimoiminen oli myös pakollinen, mutta valmiiksi saadut mallit rajoittavat jonkin verran optimoimista. Mittava manuaalinen optimointi olisi epäkäytännöllistä, eikä oikeastaan kuulu edes annetun työn tarkoitukseen.
Yritykseltä, johon tämä sovellus liittyi, on lupa käyttää kuvia opinnäytetyössä sekä näyttää sovellus ohjaajille ja opettajille, jotka ovat mukana arvioinnissa. Liitteenä työhön sisältyy myös manuaali, jota seuraamalla on mahdollista luoda samankaltainen sovellus tai muokata alkuperäistä sovellusta. Liite on salassa pidettävä, joten sitä ei jaeta opinnäytetyön mukana, vaan se on toiminut tukena opinnäytetyötä tehdessä.
Unreal Engine 5.1 oli loistava työkalu virtuaalisen ympäristön rakentamiseen ja testaamiseen. Laitevaatimukset sovelluksen tehokkaalle käytölle ovat melko vaativat, mutta henkilökohtainen tietokone, jolla sovellus kehitettiin, toimi tarpeeksi tehokkaasti sujuvaan ohjelman rakentamiseen. Sovelluksessa on kaikki vaaditut ominaisuudet sekä joitain lisättyjä ominaisuuksia, jotka ovat enemmänkin testivaiheessa kuin valmiita. Silti sovelluksen lopullinen kunto miellytti työn antajaa ja sen katsottiin täyttävän tehtävälle asetetut kriteerit.
Sovelluksessa käytettyihin ratkaisuihin vaikuttaa myös äärimmäisen tiukka aikataulu demovaiheen jälkeen. Jotkin ratkaisut tehtiin puhtaasti ajan säästämiseksi tai käyttäen valmiiksi tiedettyjä käytäntöjä uusien etsimisen sijaan. Laitteiden mallien optimoiminen oli myös pakollinen, mutta valmiiksi saadut mallit rajoittavat jonkin verran optimoimista. Mittava manuaalinen optimointi olisi epäkäytännöllistä, eikä oikeastaan kuulu edes annetun työn tarkoitukseen.