Digiajan työhyvinvointi ICT-alalla
Korja, Jaana (2024)
Korja, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268061
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin muodostavat työ ja sen mielekkyys, turvallisuus, terveys ja hyvinvointi. Hyvä ja motivoiva johtaminen sekä työntekijöiden ammattitaito ja työyhteisön ilmapiiri lisäävät työhyvinvointia. Työhyvinvointi on maailmanlaajuisesti liitetty useimmiten työterveyteen ja työkykyyn. Suomalaisittain se käsittää myös työn sujumisen arjessa ja on melko laaja-alainen käsite. Organisaation johtaminen ja toimintatapa, ilmapiiri sekä työ ja
työntekijä itse omine tulkintoineen vaikuttavat sen syntymiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Yritys X:lle, mitkä tekijät vaikuttavat työhyvinvointiin ja miten esihenkilö voisi tukea työhyvinvointia. Työn kohteena on asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt niin yritysasiakaspalvelussa, yritysasiakkaiden vikapalvelussa kuin etämyynnissä, mukaan lukien asiantuntijat ja esihenkilöt. Tarve tutkimukseen nousi työelämässä havaittujen työssä suoriutumiseen liittyvien haasteiden
kautta. Tavoitteena oli löytää työkaluja, joilla esihenkilö voisi tukea alaisiaan työssäjaksamisen ja työssä suoriutumisen osalta. Tutkimuskysymykset, joihin opinnäytetyöllä haettiin vastauksia, olivat; Mitkä tekijät vaikuttavat työhyvinvointiin? Miten esihenkilö voi tukea työhyvinvointia?
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä Forms -ohjelmalla tehdyllä anonyyminä kyselylomakkeena, joka sisälsi sekä kvantitatiivisia kysymyksiä, että kvalitatiivisen kysymyksen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, työhyvinvoinnin johtamista, sekä työhyvinvoinnin erityispiirteitä digiajassa, kuten keskeytyksetöntä työntekoa ja Quiet quitting -ilmiötä. Työn lopussa on yhteenveto tutkimustuloksista sekä vastausten pohjalta tehty analyysi kehityskohteista ja toimenpidesuositukset.
Tutkimuksen myötä tunnistettiin henkilöstön työssäjaksamista tukevia työkaluja esihenkilöille, joita he voivat käyttää päivittäisjohtamisessa ja siten vaikuttaa työntekijöiden suoriutumiseen ja työkykyyn.
työntekijä itse omine tulkintoineen vaikuttavat sen syntymiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Yritys X:lle, mitkä tekijät vaikuttavat työhyvinvointiin ja miten esihenkilö voisi tukea työhyvinvointia. Työn kohteena on asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt niin yritysasiakaspalvelussa, yritysasiakkaiden vikapalvelussa kuin etämyynnissä, mukaan lukien asiantuntijat ja esihenkilöt. Tarve tutkimukseen nousi työelämässä havaittujen työssä suoriutumiseen liittyvien haasteiden
kautta. Tavoitteena oli löytää työkaluja, joilla esihenkilö voisi tukea alaisiaan työssäjaksamisen ja työssä suoriutumisen osalta. Tutkimuskysymykset, joihin opinnäytetyöllä haettiin vastauksia, olivat; Mitkä tekijät vaikuttavat työhyvinvointiin? Miten esihenkilö voi tukea työhyvinvointia?
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä Forms -ohjelmalla tehdyllä anonyyminä kyselylomakkeena, joka sisälsi sekä kvantitatiivisia kysymyksiä, että kvalitatiivisen kysymyksen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, työhyvinvoinnin johtamista, sekä työhyvinvoinnin erityispiirteitä digiajassa, kuten keskeytyksetöntä työntekoa ja Quiet quitting -ilmiötä. Työn lopussa on yhteenveto tutkimustuloksista sekä vastausten pohjalta tehty analyysi kehityskohteista ja toimenpidesuositukset.
Tutkimuksen myötä tunnistettiin henkilöstön työssäjaksamista tukevia työkaluja esihenkilöille, joita he voivat käyttää päivittäisjohtamisessa ja siten vaikuttaa työntekijöiden suoriutumiseen ja työkykyyn.