Marknadsföringsplan för Smidesdagen : Case: Kimo Bruk
Järnström, Jennifer (2015)
Järnström, Jennifer
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016194
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov var att skapa en marknadsföringsplan för Smidesdagen 2015. En undersökning på vad man borde göra för att förbättra marknadsföringen av Smidesdagen har gjorts, samt hur man på bästa vis skall lyckas nå ut till de kundsegment som man inriktar sig på. Målet med marknadsföringsplanen var att locka både nya potentiella besökare och tidigare besökare till Kimo Bruk. I den teoretiska delen presenteras marknadsföringsplanering, marknadsföring av evenemang samt skapande och utformning av en marknadsföringsplan. I den empiriska delen genomfördes undersökningen med hjälp av en kvalitativ metod. Individuella semistrukturerade djupintervjuer med åtta respondenter i åldern 22-68 år gjordes. Respondenterna är indelade i två kategorier, fyra personer per kategori. Den ena kategorin bestod av arrangörer/involverade och den andra kategorin var besökare. Frågorna var kopplade till den teoretiska delen, och marknadsföringen för evenemanget.Resultatet av denna undersökning visade att majoriteten av besökarna hör till den äldre profilen (40+). Det framkom att de marknadsföringskanaler som använts mest är annonser i tidningar och affischer. Resultatet visar även att besökare av en yngre åldersgrupp finner information om evenemanget via internet, medan de äldre hittar information i tidningar och affischer. Man har använt sig av de marknadsföringskanaler som var bäst lämpade för det huvudsakliga kundsegmentet, men även övriga potentiella besökare togs i beaktande vid utformning av marknadsföringsplanen. Marknadsföringsplanen användes endast till en viss del p.g.a. brister i tidsplanering och personalstyrka. Som ett resultat av det, uppgick besökarantalet till ungefär det samma som förra året. The aim of this thesis was to create a marketing plan for Smidesdagen 2015. An inquiry has been done in order to find out the best way to improve the marketing of this event, and how to successfully attract the accurate customer segment. The goal of this marketing plan was to appeal to both new potential visitors and earlier visitors to Kimo Bruk. The theoretical part will describe marketing planning, marketing of an event and the creation and designing of a marketing plan. In the empirical part an inquiry has been done using a qualitative method. Individual semistructured deep-interviews have been done with eight respondents in the age of 22-68. The respondents are divided into two different categories, four individuals per category. The first category consisted of organizers/participants and the other was visitors. The questions were connected to the theoretical part, and marketing of events. The result from this inquiry showed that the majority of visitors are of an older profile (40+). It showed that the most used marketing channels were advertisements and posters. The result also shows that visitors of a younger age find information regarding the event on internet, while older people find it in advertisements and posters. The marketing tools that were most suitable for the main customer segment were used, but also other potential visitors were taken into consideration when creating the marketing plan. The marketing plan was only partly used because of lack in time management and personnel resources. As a result, the amount of visitors was more or less the same as last year.