Social Media Marketing in SATS ELIXIA Finland and LA Fitness USA
Magi, Melina (2015)
Magi, Melina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716650
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median mahdollisuuksia osana yrityksen kokonaisvaltaista markkinointisuunnitelmaa. Työssä havainnollistetaan kuinka sosiaalinen media on aikaansaanut yrityksille uusia mahdollisuuksia lisäämällä brändin tunnettavuutta ja uskollisuutta, sekä positiivista word-of-mouthia. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin keväällä 2015 ja valmistui saman vuoden marraskuussa. Työn empiirisessä osassa tarkasteltiin kahden yrityksen, SATS ELIXIA Suomen ja LA Fitness USA:n, sosiaalisen median markkinoinnin toteutumista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa havainnollistetaan sosiaalisen median käsite ja suosituimmat sosiaalisen median kanavat. Lisäksi teoriaosuudessa keskitytään perustelemaan sosiaalisen median markkinoinnin tärkeys yritystoiminnalle ja kuinka sen toimivuutta voidaan mitata. Lisäksi osiossa selostetaan Suomen ja Yhdysvaltojen eroja sosiaalisen median käyttämisestä, niin yhteiskunnallisesti kuin yritystoiminnallisesti, sekä sosiaalisen median markkinoinnin haasteita.
Opinnäytetyön tutkimusosassa seurattiin ja analysoitiin kahden kuntosaliyrityksen, SATS ELIXIA Suomen ja LA Fitnessin USA:n toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimus rajattiin keskittymään toiminnan analysointiin neljässä sosiaalisen median kanavassa: Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja YouTubessa. Tutkimusmetodina käytettiin itse suunniteltuja sapluunoita joiden avulla informaatiota voitiin ryhmitellä ja vertailla.
Tutkimuksesta selvisi, että yrityksillä oli varsin erilaiset sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelmat ja toiminnat. SATS ELIXIA Suomi keskittyi mainostamaan kampanjoita ja tarjouksia Facebookissa ja Instagramissa, kun taas LA Fitness USA hyödynsi kaikkia sosiaalisen median kanavia julkaisemalla enemmän ja vaihtelevampaa materiaalia profiileihin.
Opinnäytetyön lopussa koottiin ehdotuksia siitä, miten tutkimusyritykset voisivat kehittää sosiaalisen median markkinointia, ja näin ollen vahvistaa markkina-asemaansa kuntosalialalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa havainnollistetaan sosiaalisen median käsite ja suosituimmat sosiaalisen median kanavat. Lisäksi teoriaosuudessa keskitytään perustelemaan sosiaalisen median markkinoinnin tärkeys yritystoiminnalle ja kuinka sen toimivuutta voidaan mitata. Lisäksi osiossa selostetaan Suomen ja Yhdysvaltojen eroja sosiaalisen median käyttämisestä, niin yhteiskunnallisesti kuin yritystoiminnallisesti, sekä sosiaalisen median markkinoinnin haasteita.
Opinnäytetyön tutkimusosassa seurattiin ja analysoitiin kahden kuntosaliyrityksen, SATS ELIXIA Suomen ja LA Fitnessin USA:n toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimus rajattiin keskittymään toiminnan analysointiin neljässä sosiaalisen median kanavassa: Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja YouTubessa. Tutkimusmetodina käytettiin itse suunniteltuja sapluunoita joiden avulla informaatiota voitiin ryhmitellä ja vertailla.
Tutkimuksesta selvisi, että yrityksillä oli varsin erilaiset sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelmat ja toiminnat. SATS ELIXIA Suomi keskittyi mainostamaan kampanjoita ja tarjouksia Facebookissa ja Instagramissa, kun taas LA Fitness USA hyödynsi kaikkia sosiaalisen median kanavia julkaisemalla enemmän ja vaihtelevampaa materiaalia profiileihin.
Opinnäytetyön lopussa koottiin ehdotuksia siitä, miten tutkimusyritykset voisivat kehittää sosiaalisen median markkinointia, ja näin ollen vahvistaa markkina-asemaansa kuntosalialalla.