Asiakaspalvelijan / IT-henkilön päiväkirjaopinnäytetyö
Sippola, Tuomas (2015)
Sippola, Tuomas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317354
Tiivistelmä
Tämän portfoliomaisen päiväkirjaopinnäytetyön tarkoituksena on kuvata työtehtäviä, joissa yhdistyvät asiakaspalvelu sekä erilaiset IT-tehtävät. Opinnäytetyö koostuu päivittäisistä raporteista ja jokaviikkoisista analyyseista. Raportit sisältävät työpäivälle asetetut tavoitteet sekä mahdollisimman tarkan kuvauksen toteutuneista työtehtävistä. Viikoittaisissa analyyseissa puolestaan pohditaan kunkin viikon aikana esiin nousseita aiheita.
Työympäristönä toimii lääketukkukaupan yritys. Asiakaspalvelupuolen työtehtävät sisältävät muun muassa lääketilausten käsittelyä, asiakaskyselyihin vastaamista sekä erilaisten tietojen hallitsemista toiminnanohjausjärjestelmässä. Yrityksen internetsivujen hallinnointi sekä vanhojen ja uusien IT-toimintojen suunnittelu ja kehittäminen kuuluvat puolestaan IT-puolen työnkuvaan. Päiväkirjan kirjoitusjakso ajoittuu kymmenen viikon ajalle syksyyn 2015, 31.8. – 6.11.2015.
Raportoinnin aikana kirjoittajan taidot kehittyivät useiden eri osa-alueiden osalta. Näistä näkyvimmiksi nousivat sovellustestausosaamisen parantuminen sekä yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän ominaisuuksiin perehtyminen. Lisäksi kyseisiin työtehtäviin vaadittavan työkokemuksen karttuminen on ollut yksi merkittävimmistä tekijöistä taitojen kehittymisessä.
Kirjoittajan työtavat ovat osittain muokkautuneet jo rutiininomaisiksi joidenkin työtehtävien kohdalla. Kokemuksen myötä työn tekemiseen on tullut rutkasti lisää varmuutta ja samalla on karttunut yleistä tietotaitoa lääkealasta. Uusien ja mielenkiintoisten työtehtävien sekä lisääntyneen vastuun saaminen on vaikuttanut positiivisella tavalla haluun oppia lisää. Työtehtävissä onnistuminen vaatii muun muassa joustavuutta, hyvää kommunikointitaitoa sekä monipuolista tietotaitoa yrityksen käytännöistä.
Työympäristönä toimii lääketukkukaupan yritys. Asiakaspalvelupuolen työtehtävät sisältävät muun muassa lääketilausten käsittelyä, asiakaskyselyihin vastaamista sekä erilaisten tietojen hallitsemista toiminnanohjausjärjestelmässä. Yrityksen internetsivujen hallinnointi sekä vanhojen ja uusien IT-toimintojen suunnittelu ja kehittäminen kuuluvat puolestaan IT-puolen työnkuvaan. Päiväkirjan kirjoitusjakso ajoittuu kymmenen viikon ajalle syksyyn 2015, 31.8. – 6.11.2015.
Raportoinnin aikana kirjoittajan taidot kehittyivät useiden eri osa-alueiden osalta. Näistä näkyvimmiksi nousivat sovellustestausosaamisen parantuminen sekä yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän ominaisuuksiin perehtyminen. Lisäksi kyseisiin työtehtäviin vaadittavan työkokemuksen karttuminen on ollut yksi merkittävimmistä tekijöistä taitojen kehittymisessä.
Kirjoittajan työtavat ovat osittain muokkautuneet jo rutiininomaisiksi joidenkin työtehtävien kohdalla. Kokemuksen myötä työn tekemiseen on tullut rutkasti lisää varmuutta ja samalla on karttunut yleistä tietotaitoa lääkealasta. Uusien ja mielenkiintoisten työtehtävien sekä lisääntyneen vastuun saaminen on vaikuttanut positiivisella tavalla haluun oppia lisää. Työtehtävissä onnistuminen vaatii muun muassa joustavuutta, hyvää kommunikointitaitoa sekä monipuolista tietotaitoa yrityksen käytännöistä.