Haku
Viitteet 1-10 / 12
10-VUOTIAAN LAPSEN MOTORISEN KEHITYKSEN JA OPPIMISEN TUKEMINEN : Ryhmätuokiot kouluympäristössä fysioterapian näkökulmasta
(2020)
Motorinen kehitys kuvaa koko eliniän kestävää prosessia, jolloin taitoja opitaan jatkumona. Fyysinen aktiivisuus kehittää lasten liikunta- ja motorisia taitoja sekä tukee lasten hermostollista kehitystä. Motoriseen kehitykseen ...
7 - 12-vuotiaiden lasten ylipainon ennaltaehkäisy fysioterapian näkökulmasta - Opas lapsille ja heidän vanhemmilleen
(2021)
Lasten lihavuus on lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmenten aikana niin Suo- messa kuin muualla maailmassakin. Suomessa vuonna 2018 joka neljäs lapsi ja nuori oli ylipainoisia. Ylipainoa esiintyi 2–16-vuotiailla ...
Liikuta! 7-10 -vuotiaan motorista kehitystä ja fyysistä aktiivisuutta tukeva ryhmätoimintamalli
(2019)
Motorinen kehitys on elämän mittainen prosessi, jonka aikana motorisissa taidoissa tapahtuu jatkuvaa muutosta. Nykyisin lasten fyysinen aktiivisuus on vähäisempää ja lapset viettävät enemmän aikaansa istuen. Motorinen ...
TAITOLUISTELUA HARRASTAVAN 7–9-VUOTIAAN LAPSEN MOTORISTA KEHITYSTÄ TUKEVA HARJOITTELUOPAS LAJINOMAISEN HARJOITTELUN TUEKSI FYSIOTERAPEUTTISESTA NÄKÖKULMASTA
(2022)
Taitoluistelu on laji, jossa harjoittelu painottuu lajitaitoihin jo hyvin nuorella iällä. Motoriset perustaidot tulisi olla hallussa 7–8 ikävuoteen mennessä. Mikäli motorisissa perustaidoissa havaitaan puutteita, heijastuu ...
1.-2.-luokkalaisten lasten motoriikan tukeminen - opas opettajien käyttöön
(2022)
Motoriset haasteet ovat nyky-yhteiskunnassa lapsilla hyvin yleisiä. Tutkimusnäyttö puoltaa varhaisen tuen aloittamista, sillä näin voidaan ehkäistä myös muita haasteita, joita heikkoon motoriikkaan monesti liittyy. Motoriikan ...
Valtti-ohjaajien sekä Kelan vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta toteuttaneiden fysioterapeuttien kokemuksia lasten ja nuorten harrastuskokeiluista
(2022)
Liikkumissuositusten mukaan 7–17-vuotiaiden lasten ja nuorten tulisi liikkua vähintään 60 minuuttia päivittäin. Etenkin erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret liikkuvat liian vähän. Valtti-ohjelmassa on tarkoituksena ...
Erityistä tukea tarvitsevien lasten fyysisen aktiivisuuden ja sosiaalisen kanssakäymisen tukeminen liikuntaleikkien avulla
(2021)
Opinnäytetyön toteutimme toiminnallisena opinnäytetyönä ryhmälle lapsia, joilla on erilaisia erityisen tuen tarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda lapsille positiivisia kokemuksia innostavasta ohjatusta liikunnasta ...
YLÄKOULUIKÄISTEN NUORTEN KOKEMUKSIA KOULUFYSIOTERAPIASTA
(2021)
Vuosien 2017 ja 2019 välillä vähän liikkuvien nuorten osuus on noussut kaikissa koululaisten ikäryhmissä. Peruskouluilla työskentelevän fysioterapeutin työn tavoitteena on ennaltaehkäistä varhaisessa vaiheessa lasten ja ...
MOTORISET PERUSTAIDOT 9–13-VUOTIAIDEN MUODOSTELMALUISTELIJOIDEN LUISTELUN PERUSTAITOJEN TUKENA: MuokkaMotoriikka!-videoliikepankki fysioterapeuttisesta näkökulmasta
(2021)
Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana ja motorisissa taidoissa on havaittu puutteita. Puutteet motorisissa taidoissa voivat hidastaa lajitaitojen oppimista ja vaikuttaa ...
3-7-vuotiaan lapsen motorisen kehityksen tukeminen hiihto-, luistelu- ja pyöräilytaitojen taustalle: opas vanhemmille
(2022)
Motoristen perustaitojen hallitseminen on tärkeää, sillä hyvät motoriset perustaidot ennustavat myöhempää aktiivista elämäntapaa ja auttavat selviytymään arjen haasteista.
Lisäksi motoriset perustaidot muodostavat pohjan ...