KoulutusalaOpinnäytetyöt (Avoin kokoelma)Tietojenkäsittely

    • 21st Century Online Marketplace for Finnkino B2B 

      Nikkinen, Joakim (2021)
      The main task of this research and development project is to produce an implementable concept design of a modernized version of the Finnkino B2B website (www.finnkinob2b.fi). The primary goal of this thesis is to analyze ...
    • 360 asteisen animaation tekeminen Blender-ohjelmalla 

      Belfrage, Oliver (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2017)
      360 asteisten videoiden ja animaatioiden suosio kasvaa kovaa tahtia, ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen on yleistynyt sekä viihdeteollisuudessa, koulutuksessa, suunnittelussa että lääketieteessä. Kasvavan kysynnän ...
    • 3D - mallinnus, työnkulku Blender - ohjelmalla 

      Paukkonen, Eemeli (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2015)
      Työn tarkoitus on oppia lisää 3D-mallinnuksesta ja Blenderin toiminnasta. Lisäksi tavoite on innostaa 3D-mallinnuksesta kiinnostuneita luomaan omia projekteja. Lyhyesti 3D-mallinnus tarkoittaa tietokoneohjelmalla luotavaa ...
    • 3D hahmon mallinnus ja ohjaaminen pelimoottorilla 

      Kiviluoma, Milla (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2018)
      Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia 3D grafiikan historiaa, käyttökohteita sekä tulevaisuutta. 3D grafiikan sisältämistä aloista tutkittiin erityisesti 3D-mallinnusta sekä animointia. Tavoitteena on oppia miten 3D ...
    • 3D tulostus - digitaalisesta mallista esineeksi 

      Muurinen, Kimmo (HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu, 2013)
      Tässä opinnäytetyössä esitellään 3D tulostuksen tekniikka ja materiaaleja, suunnitellaan ja tuotetaan esimerkkikappaleen digitaalinen malli, sekä tulostetaan muovinen esine digi-taalisen mallin pohjalta. Työn tavoitteena ...
    • 3D-grafiikan ja visuaalisten efektien lisääminen videoihin Blender-ohjelmalla 

      Chan, Yu (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2015)
      Nykyään monet ihmiset ottavat kameroilla videoita omiin tarkoituksiin ja mahdollisesti mai-nostamiseen. Olisi hyödyllistä, jos ihmiset osaisivat myös liittää tietokoneella tuotettuja liikku-via hahmoja videoihin. Opinnäytetyö ...
    • 3D-grafiikan luonti tietokonepeleihin 

      Elstelä, Arto (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2016)
      Työn tarkoitus on perehtyä 3D-mallinnusohjelmaan nimeltä Blender, ja luoda sen avulla tietokonepeliin soveltuva hahmo. Työssä otetaan huomioon ja hyödynnetään nykyajan peliteollisuuden menetelmiä, jotta saadaan kuva siitä, ...
    • 3D-mallinnus taidemuotona 

      Lehmus, Sara (2020)
      Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia mitä 3D-mallinnus on, miten sitä tehdään ja miten taide on tärkeänä osana 3D-mallinnusta ja tietoteknistä alaa.
    • 3D-tekniikan hyödyntäminen robotiikassa 

      Niemonen, Roope (2022)
      Opinnäytetyö on kattava tietopaketti 3D-mallinnuksen ja -tulostamisen eri osa-alueista, kehitysympäristöistä ja robotiikan kehittämisestä. 3D-tulostamista voidaan hyödyntää yhä enenevissä määrin erilaisiin käyttötarkoituksiin ...
    • 3D-tietokonepelin kehittäminen Unity-pelimoottorilla 

      Korhonen, Valtteri (2023)
      Opinnäytetyössä tuotetaan 3D-peli käyttämällä Unity-pelimoottoria. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi videopelien historiaa, eri pelimoottoreita, tarkemmin Unity-pelimoottoria itsessään ja kuinka pelikehitys ...
    • 3D-tulostaminen 

      Räsänen, Juha-Pekka (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä 3D-tulostaminen on. Työssä selvitetään, kuinka monimuotoinen 3D-tulostusprosessi on, ja mistä se koostuu. Osa-alueina tietoperustassa ovat 3D-mallinnus, 3D-tulostamisen ...
    • 3D-tulostuksen liiketoimintamahdollisuudet 

      Knaapi, Kari (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2017)
      Opinnäytetyössä selvitetään, kuinka 3D-tulostuksen ympärille voitaisiin rakentaa kannattavaa liiketoimintaa. Aihe oli tutkimisen arvoinen, koska 3D-tulostamisen on ennustettu olevan seuraava teollisen valmistuksen mullistava ...
    • 3D-tulostuksen viipalointiohjelmien vertailu 

      Virolainen, Ville (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2015)
      Opinnäytetyön tavoitteena on selventää 3D-tulostamisen prosessia yksityisen käyttäjän näkökulmasta sekä luoda testitulostuksia, joiden perusteella pystytään vertailemaan prosessissa käytettävien viipalointiohjelmien toimintaa ...
    • 3D-tulostus 

      Nieminen, Sofia (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2016)
      Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 3D-tulostusta, sen tarjoamia mahdollisuuksia, kuinka 3D-tulostus näkyy markkinoilla kuluttajan näkökulmasta ja miten se vaikuttaa itse kuluttajaan. Käyn läpi muutamia näkökulmia ...
    • 3D-ympäristön mallintaminen Blenderillä 

      Normo, Samuli (2022)
      Toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee projektia, jossa toimeksiantaja Mia Mäkelä on tilannut 3D-mallinnetun ympäristön. Opinnäytetyö toteutetaan osana suurempaa projektia, jossa tuotetaan audiovisuaalinen teos tulevaan ...
    • 4G – Historia, nykytilanne ja tulevaisuus 

      Väänänen, Jouko (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2015)
      Langaton tiedonsiirto on kehittynyt vuosien myötä viidakkorummuista sähköisiin lennättimiin ja edelleen tiiliskiven kokoisista radiopuhelimista multimediaviestejä tukeviin nykyaikaisiin mat-kapuhelimiin. Erityisesti ...
    • 5G-verkon hyödyt kuluttajalle 4G-verkkoon verrattuna 

      Mäkinen, Lotte (2021)
      Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia 5G-verkon hyötyjä kuluttajille 4G-verkkoon verrattuna. Tutkimuksessa perehdyttiin muutamaan erilaiseen kuluttajaesimerkkiin, joiden näkökulmasta hyötyjä lähdettiin tarkastelemaan. ...
    • 6G – mahdollisuudet ja haasteet 

      Rytkönen, Noora (2023)
      Ihmiskunnan tuottaman ja jakaman tiedon määrä kasvaa eksponentiaalisesti. Tästä seuraa se, että vaatimukset tulevaisuuden verkkoyhteyksiä kohtaan kasvavat merkittävästi. Tulevaisuuden langattomilta verkkotekniikoilta ...
    • A Comparative Study of the IoT Ecosystem in Finland and Israel 

      Pisanty, Shay (2023)
      The Internet of Things (IoT) has fast become a major driver of innovation and economic growth in many countries, including Finland and Israel. While both countries have developed powerful IoT ecosystems, there are differences ...
    • A flashcard mobile application development with Flutter 

      Huynh, Tung (2021)
      This product thesis is an overview of the development process of a flashcard mobile application with Flutter. Flutter is a framework that helps developers to develop applications that can run on mobile, web, and desktop ...