"taide" - Selaus asiasanan mukaan Kajaanin ammattikorkeakoulu

    • 3D-työkalujen hyödyntäminen 2D-grafiikassa 

      Kerminen-Hakkio, Illi; Koskela, Oskari (2022)
      Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin aiheeseen 3D-työkalujen hyödyntäminen 2D-grafiikassa. Aihe valittiin, koska siitä ei löydy paljoa kirjallisuutta ja aiheesta on paljon puhuttua tietoa. Työssä käsiteltiin grafiikan teoriaa, ...
    • Grafiikka videopeli- ja faniremakessa 

      Nikula, Santeri (2023)
      Tässä opinnäytetyössä tutkittiin mitä eri videopelien uusintaversioiden käsitteet tarkoittavat ja mitä muutoksia ne saattavat sisältää verrattuna alkuperäisiin peleihin. Tavoite työllä on avata eri käsitteet liittyen pelien ...
    • Hevosen 3D-mallinnus videopeliä varten 

      Verkkonen, Taru (2022)
      Tämän työn tavoitteena oli 3D-mallintaa ja teksturoida hevonen videopeliin sopivaksi, ja perehtyä siihen, kuinka se voidaan saavuttaa. Tämän lisäksi tavoitteina oli tutustua 3DCoat-ohjelmaan sekä kehittää digitaalisen ...
    • Kameran ja 3D-kentän suunnittelu 

      Hilander, Atte (2023)
      Opinnäytteen tavoitteena oli toimivan kameran ja 3D-kentän suunnittelu ja toteutus. Kamera on pelaajan ikkuna peliin ja määrää kaiken, mitä pelaaja näkee. Kenttä on rakennettava tavalla, joka palvelee kameran tarpeita ja ...
    • Kosminen kauhu ja pelit 

      Jormalainen, Milja (2022)
      Työssä tutkittiin, miten kosminen kauhu esitetään peleissä. Ensimmäisessä osassa työtä määriteltiin, mitä kosminen kauhu on ja annettiin muutama esimerkki kosmisen kauhun luomista käsitteistä ja hahmoista. Kosmisen ...
    • "SAIRAAN HYVÄÄ MUSIIKKIA MAALATEN" : Toiminnallisen ryhmän suunnittelu, toteutus ja arviointi suljetulla psykiatrisella kuntoutusosastolla 

      Määttä, Iiris; Nissinen, Emmi (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2010)
      Mielenterveystyön merkitys on nyky-yhteiskunnassa hyvin suuri. Ongelmat psyykkisessä hyvinvoinnissa ovat yksi yleisimpiä eläkkeelle jäännin syitä Suomessa. Siksi ihmisen mielenterveydenhoitoon olisi hyvä panostaa. ...
    • Taidetta generoivien tekoälyjen vaikutus pelitaiteeseen 

      Myllymäki, Ossi (2023)
      Työn tavoitteena on avata, tutkia ja analysoida AI-työkalujen käyttöä videopeliteollisuudessa. Aihetta tutkitaan artistin näkökulmasta. Työssä avataan ensin minkälaisia erilaisia AI-työkaluja on ja selittää yksinkertaistettuna ...
    • Yhteisötaide : yhdessä yhteisön ehdoilla 

      Heikkinen, Maria (2023)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yhteisötaideteoksena seinämaalaus ja saada kokemuksellista tietoa yhteisötaide -toimintamenetelmän soveltuvuudesta Kajaanin Työvoimayhdistys ry:n toiminnassa. Yhteisötaideprosessi ...